Balans na de feestdagen? 5 simpele tips!

Vind de balans na de feestdagen

Vandaag begint voor veel mensen de ‘normale’ werkweek weer. Of schoolweek, dat kan natuurlijk ook. Back to reality, back to the real life hoor ik vaker. Daarom leek me dit een goed moment om wat tips met jullie te delen. Bijna iedereen heeft weer goede voornemens maar waar begin je? Hoe vind je de balans na de feestdagen?

1. Balansdag

Ik ben normaal niet zo’n fan van balansdagen omdat veel mensen maaltijden gaan overslaan, not done. Geen maaltijden overslaan dus maar je kunt wel kiezen voor gewoon iets minder die dag. Let bijvoorbeeld eens bewust op het water drinken, zorg dat je de 2 liter haalt. Let erop dat je minimaal 2 stuks fruit eet, met kleine focuspuntjes kom je al een heel eind.

2. Ga niet ineens all in als je weet dat je na 2 weken toch weer stopt

Dat klinkt best logisch maar je wilt niet weten hoeveel mensen er gefrustreerd afhaken half januari. Weinig mensen kunnen dit echt consequent uitvoeren. Ben jij iemand die dit wel kan? Top, zeker doen! Is het jou afgelopen jaren niet gelukt? Probeer de stap dan wat minder groot te maken. Ga bijvoorbeeld niet meteen dagelijks naar de sportschool als je dit in 2015 helemaal niet hebt gedaan. Take babysteps. Hoe kleiner de aanpassing, hoe dichter je bij jezelf blijft, hoe groter de kans is dat het ook echt een langetermijn verandering wordt. En dat wil je graag toch?

3. Zorg voor regelmaat in je voedingspatroon

Don’t skip meals… Met regelmaat bedoel ik 5-6 kleinere maaltijden per dag, liefs eiwitrijk omdat dit heel belangrijk is voor je spiermassa. Je hebt vaak minder honger waardoor je bij de hoofdmaaltijden niet teveel eet.

4. Zorg voor regelmaat in je dagritme

Met de feestdagen gaan we vaak wat later naar bed, staan we wat later op (wij wel in elk geval haha). Ik ben dan mijn ritme een beetje kwijt. Probeer je ‘normale’ ritme terug te pakken en pak 8 uur slaap per nacht. Dit doet wonderen!

5. Kom in beweging

Hierin kun je variëren, dit wil namelijk niet zeggen dat je persé naar een sportschool moet gaan. Je kunt ook prima thuis oefeningen doen, youtube staat vol met inspiratie. Ga een stuk wandelen. Neem vaker de fiets in plaats van de auto. Pak de trap in plaats van de lift. Het lijkt zo simpel…

 

Liefs Nicky

2 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge