Gezond gewicht is meer dan alleen het getal op de weegschaal

Weegschaal

Ik kom het nog steeds (bijna dagelijks) tegen, de oogkleppen voor de weegschaal. Op zich best logisch ook want ‘vroeger’ was dat het enige wat je kon meten. Bij de jeugd is dit al iets anders, daar ligt de focus wat minder op het gewicht maar meer op de samenstelling, hoe je je voelt en op de gezondheid. Tenminste, dat is mijn ervaring vanuit mijn praktijk.

Wat zegt het gewicht? Heel simpel. Hoe zwaar je bent. Punt. Hetzelfde geldt voor de BMI. De BMI is je Body Mass Index en deze kun je berekenen door je gewicht te delen door je lengte in het kwadraat. Er zijn ook veel formules op internet te vinden waar je alleen je lengte en gewicht in moet voeren, hoef je zelf niet meer te rekenen.

Wat zegt de BMI?

Mij persoonlijk niet zo heel veel. Daar bedoel ik mee dat de BMI niks zegt over je lichaamssamenstelling. Puur en alleen over hoe groot je bent en hoe zwaar je bent en dus of je gewicht in verhouding tot je lengte gezond is. Voor veel mensen is dit ook een prima uitgangspunt om te zien of je qua gewicht goed zit. Je BMI is gezond als dit een cijfer is tussen de 18,5 en 25 kg/m2. Zit je lager dan 18,5 kg/m2 heb je ondergewicht, zit je boven de 25 kg/m2 dan ben je wat te zwaar.

Wanneer is de BMI niet interessant?

Of in elk geval minder interessant? Als iemand veel sport bijvoorbeeld. Stel ik begeleid iemand in de praktijk die graag wat wil afvallen en uiteindelijk 10 kg afvalt. Qua meting die ik doe (vetpercentage, spiermassa etc.) vallen alle waardes uiteindelijk in het groen (dus gezond), maar haar BMI is nog 26 kg/m2. Vind ik dan dat ze nog meer zou moeten afvallen? Nee, waarschijnlijk niet want de binnenkant is gezond, ze heeft gewoon een hogere spiermassa. Spieren zijn gewoon wat zwaarder, heel goed juist!

Valt iemand 10 kg af door heel veel minder te eten (bijvoorbeeld via een crashdieet) en meer te sporten…
Of valt iemand 7 kg af door vaak juist meer te gaan eten maar wel clean te eten (met af en toe iets lekkers, hoort erbij) en meer sporten…
Wat is achter de streep het verschil? Een heel ander figuur en je raadt het al, de 7 kg wint het vaak. Ander voordeel: je hebt je leefstijl vaak stap voor stap aangepast waardoor je dit vol kunt houden. Na een crashdieet val je vaak weer terug in je oude gewoontes want ja? Om af te vallen of een strak figuurtje te krijgen moet je echt wel heel weinig eten. NOT!

Dus mensen, staar je niet blind op het cijfer op de weegschaal maar focus je meer op gezond zijn en je lekker voelen!

Dus… lieve BMI… zo leuk vind ik je niet en je tijd in de spotlights is wat mij betreft al lang voorbij 😉

 

Hoe ik het vetpercentage en de spiermassa meet en met welke weegschaal ik dit doe zal ik in een ander artikel uitleggen.

 

Liefs Nicky

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge