Hoe krijg ik plezier in hardlopen?

Plezier in hardlopen

Dit is iets wat ik me heel vaak afgevraagd heb. Ik zag allemaal die bloggers hardlopen en wat me vooral opviel was het plezier dat ze eruit halen. Hoe doen ze dat? Als ik dacht aan hardlopen dan zonk me de moed al in de schoenen. Ik vond het gewoon niet leuk. Toen ik nog topsport deed moesten we vaker hardlopen en dat ging dan allemaal met limieten. Ik wilde ook altijd de snelste zijn. Ik was alleen maar bezig met die limiet en daardoor was het plezier er al snel vanaf. Nu probeer ik voor de fun te hardlopen. Gewoon, omdat ik het lekker vind. Hieronder de tips die mij geholpen hebben plezier te krijgen in hardlopen.

Bouw het rustig op

Ik heb al een aantal keer een poging gedaan tot hardlopen en dan begon ik met een fanatiek schema. Minimaal drie keer per week hardlopen, snelheid opbouwen en trainen voor bijvoorbeeld een 10 kilometer. Elke keer ben ik er weer van terug gekomen omdat drie keer per week gewoon te veel voor me was om mee te starten. Daarom ben ik nu begonnen met 1-2 keer hardlopen per week en daarnaast nog wat krachttraining en yoga. Dat bevalt me super goed. Begin dus rustig aan en bouw het langzaam op! Als je nog nooit hardgelopen hebt, begin dan met wandelen en bouw het zo rustig op.

Koop nieuwe hardloopkleren

Nieuwe kleren motiveren, ik weet niet of dat alleen bij mij zo is maar dat denk ik niet? Afgelopen weekend heb ik wat nieuwe sportkleding gekocht en ik kon niet wachten om te gaan sporten. Dat hoeft ook helemaal niet duur te zijn, ik heb bijvoorbeeld wat nieuwe longsleeves gekocht bij de Primark.

Download leuke apps

Apps die je ondersteunen kunnen je zeker helpen. Ik krijg vaker vragen welke apps ik gebruik. Ik gebruik zelf MyfitnessPal om mijn voeding bij te houden. Daarnaast gebruik ik Nike+ om mijn hardlopen te kunnen tracken. Deze app geeft me elke paar minuten een seintje hoelang ik bezig ben en wat mijn gemiddelde snelheid is. Dat vind ik heel fijn! Iemand nog tips voor andere goede apps?

Volg andere bloggers

Dit is voor mij echt een goede inspiratiebron geweest. Ik volg sinds een jaar heel wat bloggers. En heel veel verschillende bloggers. Lifestyleblogs, beautyblogs, mamablogs en voedingsblogs. Door deze blogs ben ik zelf ook begonnen met bloggen! Een hele handige app daarvoor is Bloglovin’. Hier kun je bloggers zoeken en volgen waarna je alle blogs in een nieuwsoverzicht te zien krijgt. Een beetje als Facebook maar dan voor je favoriete bloggers. Je kunt me hier volgen.

Luister goede muziek

Ik luister altijd Spotify, daar heb ik mijn playlists. Als ik alleen ga hardlopen vind ik het heel fijn om een muziekje op te hebben. Dat rent gewoon lekker! Welke muziek ik dan kies? Dat wisselt… Ik zoek vaak naar cardio of running en dan selecteer ik die playlist. Soms luister ik ook gewoon top 40 muziek.

Volg je gevoel

Voor mij betekent dat rennen omdat ik het leuk vind. Ik ben nu geen doelen aan het stellen om een bepaalde tijd of afstand te lopen. Ik wil rennen voor de fun en omdat ik me daar goed bij voel. Daarom ren ik maar 1-2 keer per week, als ik meer ga plannen dan voelt het meteen als moeten en dat wil ik niet. Maar misschien werkt het voor jou juist wel om doelen te stellen?

Stel jezelf een doel

Wat voor mij misschien qua hardlopen niet werkt, werkt voor veel anderen wel: stel jezelf een doel! Dat kan je motiveren om ook de trainingen te volgen en ervoor te gaan. Schrijf je bijvoorbeeld in voor een hardloopwedstrijd zodat je ook echt een datum hebt om naartoe te werken.

Geniet van het buiten zijn

Ik wissel binnen (0p de loopband) en buiten rennen met elkaar af. Ik hou van die variatie. Door het bootcampen (dat is buiten), ben ik buiten zijn veel meer gaan waarderen. Ik was nooit zo’n buitenmens. Ik heb het snel koud, doe mij maar gewoon binnen zei ik altijd haha. Als ik nu buiten sport dan vind ik dat heerlijk: de geur, de wind en de geluiden. Ik zou zeggen probeer het eens! Zeker de moeite waard.

Denk niet zwart-wit, probeer klein te denken

Als je niet gewend bent om te hardlopen, gaat het in het begin zwaar zijn. Ik ben zelf al een paar keer tegen de lamp gelopen. Als ik ergens aan begin dan wil ik het goed doen. Dus ik ben al een paar keer super enthousiast begonnen. En na een week weer net zo enthousiast gestopt… Zonde! Hierdoor verloor ik ook nog het plezier in het hardlopen. Daarom ben ik nu heel langzaam begonnen. Ik ga 1-2 keer per week rustig hardlopen. Niet op tempo, ik volg mijn gevoel. Als het lekker gaat dan ren ik ook harder maar ik ben niet bezig met een bepaalde tijd of snelheid lopen. Dat gaat tot nu toe goed en dat werkt voor mij.

 

Hopelijk kunnen jullie wat met de tips en misschien heb je zelf nog tips om te hardlopen? Laat het me weten in de comments 😀

 

Liefs Nicky

2 Reacties

  1. 20 januari 2016 / 10:31

    Goede tips! Ik moet het echt weer op gaan pakken. Vanavond ga ik weer! Thanks voor de motivatie.

  2. 21 januari 2016 / 00:38

    Goede tips! Ik ben begonnen met Evy. Zo bouw je het langzaam op. En wil me inschrijven voor 4 mijl van Emmen. Niet voor snelste tijd ( want ben een langzamer loper) en vind dit prima. Maar meer om de eindstreep te behalen 🙂
    Melissa onlangs geplaatst…Gratis/Koopjes #6My Profile

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge