Mijn sportroutine tijdens de zwangerschap

Sportroutine tijdens zwangerschap

In dit artikel wil ik jullie wat meer vertellen over sporten tijdens de zwangerschap en vooral hoe ik dit heb aangepakt. Zoals je weet als je mij al een tijdje volgt heb ik jarenlang aan topsport gedaan en ben ik drie keer Nederlands kampioen tafeltennis. Ik maakte trainingsweken van 25 uur per week. Toen ik 2,5 jaar terug mijn diëtistenpraktijk oprichtte heb ik topsport op een lager pitje gezet.

Wel ben ik blijven sporten en ik heb me voornamelijk op krachttraining gericht omdat ik dit het leukste vind om te doen. Met fases vind ik hardlopen ook leuk dus daar combineer ik mee en ik deed 2x per week bootcamp.

Sporten tijdens zwangerschap

Uiteraard mag je gewoon sporten tijdens de zwangerschap, dit is juist alleen maar goed. Natuurlijk is het wel belangrijk om goed naar je lichaam te luisteren en te kijken wat wel en niet gaat.

Toen ik net zwanger was deed ik 1x per week krachttraining, 1x per week ging ik hardlopen en ik deed 1x per week bootcamp. De eerste weken van de zwangerschap ben ik dit gewoon blijven doen. Vanaf ongeveer 26 weken zwangerschap ben ik daarnaast begonnen met zwangerschapsyoga.

VenloStormt 2016

Deze foto is gemaakt tijdens VenloStormt, hier was ik ongeveer 7 weken zwanger. Mijn god, wat was ik snel buiten adem. Gelukkig had niemand wat gemerkt want toen was onze zwangerschap nog niet bekend.

Ik ben blijven bootcampen totdat ik ongeveer 30 weken zwanger was. Hierboven zie je een kleine sfeerimpressie. De bootcamp duurt een uur en is een combinatie van krachtoefeningen, stabiliteitsoefeningen en vaak ook een stukje conditie en uithoudingsvermogen. De sfeer is altijd super leuk en daarom was dit wel echt mijn favoriete workout! Ik ben een redelijk fanatiek type dus ik hou er wel van om mezelf uit te dagen en tijdens de bootcamp mijn grenzen op te zoeken. De bootcamp is voor elk niveau want je kunt de oefeningen makkelijk aanpassen en dat vond ik echt ideaal. Sinds ik wist dat ik zwanger was ben ik alles mee blijven doen maar ik ging net niet meer tot het randje. Ik sprintte net wat minder fel en deed bijvoorbeeld net wat aantallen minder. Zo kon ik toch mee blijven bootcampen!

Vanaf 12 weken zwangerschap heb ik de buikspieroefeningen weggelaten. Voornamelijk de rechte buikspieren. Deze maken ruimte voor de baby en deze mag je niet teveel belasten. De kans bestaat dan dat de buikspieren niet goed terug gaan na de zwangerschap en dat wil je natuurlijk niet. Op een gegeven moment zag ik ook dat de buikspieren uit elkaar gingen. Als ik bijvoorbeeld deed planken dan hing mijn buik in een soort driehoek, heel freaky 😉

Verder heb ik niet bewust dingen wel of niet gedaan. Ik heb alleen wel heel goed naar mijn lichaam geluisterd en ik heb vanaf het begin af aan op een wat rustiger tempo meegedaan. De eerste weken van de zwangerschap was ik ook best wel vermoeid en dat merkte ik ook heel goed tijdens de bootcamp. Normaal ben ik best wel een strevertje en wil ik mezelf continu verbeteren. Dat heb ik redelijk snel los kunnen laten.

Toen ik zo’n 26 weken zwanger was merkte ik tijdens de bootcamp dat ‘springen’ niet meer fijn was. Zo deden we vaak squats op een trap bijvoorbeeld waarbij je dus telkens naar de volgende trede moest springen. Dat voelde niet meer fijn. Hetzelfde geldt voor burpees (even googelen, lastig uit te leggen haha). Deze dingen heb ik vanaf toen weggelaten.

Rond de 30 weken zwangerschap waren er nog maar een paar oefeningen die ik zonder problemen mee kon doen en het lopen naar de plek waar we altijd bootcampen werd al zwaar genoeg. Toen heb ik besloten om dus niet meer mee te gaan bootcampen.

Het hardlopen vond ik al snel in het begin van de zwangerschap niet meer prettig, dit ben ik dan ook snel gaan minderen, ik denk rond 10-12 weken zwangerschap.

Thuis sporten

Toen ik eenmaal gestopt was met de bootcamp heb ik thuis wat dingetjes opgepakt zoals bijvoorbeeld yoga. Ik heb yoga altijd super leuk gevonden en ik vind het heel fijn om te doen. Daarnaast bleef ik de zwangerschapsyoga gewoon 1x per week doen. Dit is trouwens ook echt een aanrader. Even een uurtje helemaal voor mezelf en de baby en daarnaast leerden we technieken en ademhalingsoefeningen voor tijdens de bevalling. Wat mij betreft echt een super voorbereiding en nu ik inmiddels bevallen ben kan ik ook zeggen dat ik daar super veel aan gehad heb want ik heb een hele mooie bevalling gehad. Als jullie het leuk vinden kan ik later mijn bevallingsverhaal nog een keer delen?

Daarnaast gebruikte ik Pinterest om geschikte oefeningen te vinden voor tijdens de zwangerschap. Hier kun je heel veel voorbeelden vinden.

Verder ben ik gewoon blijven fietsen en ging ik wel vaker een stuk wandelen. Hele andere inspanning dan normaal dus maar dit telt natuurlijk allemaal mee. Net zoals het huishouden doen. Wat dat betreft is nesteldrang dan weer wel goed voor je lichaamsbeweging 😉

 

Dit is hoe ik het heb aangepakt, dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit goed of fout is. Luister vooral naar je eigen lichaam en doe iets wat je leuk vindt, dat is denk ik het allerbelangrijkste!

 

Liefs Nicky

Volg mij via BloglovinInstagramFacebook of Youtube.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge