Richtlijnen Goede Voeding 2015: realistisch?

RGV

Daar zijn ze dan eindelijk, de nieuwe Richtlijnen Goede Voeding (2015) van de Gezondheidsraad. Wat is er precies veranderd ten opzichte van de vorige Richtlijnen Goede Voeding (2006)?

We moeten meer kiezen voor plantaardige producten, minder suiker consumeren, regelmatiger peulvruchten eten, dagelijks ten minste 15 gram noten eten en meer thee drinken. Dat zijn de belangrijkste veranderingen ten opzichte van 2006.

De totale richtlijnen zien er als volgt uit:

  • Eet volgens een meer plantaardig en minder dierlijk voedingspatroon conform de onderstaande richtlijnen
  • Eet dagelijks ten minste 200 gram groente en ten minste 200 gram fruit
  • Eet dagelijks ten minste 90 gram bruin brood, volkorenbrood of andere volkoren producten
  • Eet wekelijks peulvruchten
  • Eet ten minste 15 gram ongezouten noten per dag
  • Neem enkele porties zuivel per dag, waaronder melk of yoghurt
  • Eet een keer per week vis, bij voorkeur vette vis
  • Drink dagelijks drie koppen thee
  • Vervang geraffineerde graanproducten door volkoren producten
  • Vervang boter, harde margarine en bak- en braadvetten door zachte margarine, vloeibaar bak- en braadvet en plantaardige oliën
  • Vervang ongefilterde door gefilterde koffie
  • Beperk de consumptie van rood vlees en met name bewerkt vlees
  • Drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken
  • Drink geen alcohol of in ieder geval niet meer dan één glas per dag
  • Beperk de inname van keukenzout tot maximaal 6 gram per dag
  • Het gebruik van voedingsstofsupplementen is niet nodig, behalve voor mensen die tot een specifieke groep behoren waarvoor een suppletieadvies geldt

Vooral het laatste puntje vind ik opvallend. Laat ik het zo zeggen, ik ben het volledig eens met  het feit dat het mogelijk is om de benodigde vitamines en mineralen uit onze voeding te halen (wetenschappelijk). Maar er wordt wel even compleet voorbij gegaan aan het feit dat je dan wel minimaal 200 gram groente en 200 gram fruit per dag moet eten. De gemiddelde Nederlander haalt dit bij lange na niet!

De laatste Voedselconsumptiepeiling van het RIVM was in 2011. Dit is een onderzoek geweest tussen 2007 en 2011 waarbij de voedingsinname werd gemonitord bij Nederlanders in de leeftijdscategorie van 7 tot 69 jaar. De uitkomsten hiervan liegen er niet om. Van de volwassenen bleek maximaal 14% voldoende groente te eten (MAAR 14%!). Kinderen (vanaf 7 jaar) maar 1-2%. In het geval van fruit zijn de cijfers helaas niet anders, maar 3-26% (ligt aan de leeftijd) eet voldoende fruit.

Uiteraard zijn de nieuwe richtlijnen wetenschappelijk onderbouwd, maar het is jammer dat er zo’n gat zit tussen theorie en praktijk (en juist die praktijk maak ik dagelijks mee). Uiteraard geef ik altijd het advies om de groente- en fruitinname te verhogen en vaak lukt dit (deels), maar daarmee kom je er niet helemaal.

Door de kloof tussen theorie en praktijk krijgt de gemiddelde Nederlander dus veel te weinig vitamines en mineralen binnen. Voedingssupplementen zijn er juist voor om deze kloof te helpen dichten.

Ik heb er 3 jaar geleden zelf voor gekozen om adviezen te geven met aanvulling van voedingssupplementen waar nodig. Daarnaast gebruik ik zelf ook dagelijks voedingssupplementen (multivitamine, vitamine D/calcium, visolie en nog een aantal aanvullingen) en ik merk zelf wat het met me doet. Ook in de praktijk zie ik de resultaten bij cliënten. Nu dit weer naar voren komt ben ik blij dat ik deze weg ben ingeslagen want één ding is me wel duidelijk: we kunnen niet meer zonder voedingssupplementen.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge