Waarom is water zo belangrijk voor je lichaam?

DSC_0034Het lichaam heeft vocht nodig, water is één van de gezondste manieren om je lichaam van vocht te voorzien. Het advies is om 1,5-2 liter per dag te drinken. Het verschilt wel per persoon hoeveel vocht je nodig hebt. Dit hangt af van je leeftijd, de temperatuur, inspanning, wat je eet en je gezondheidstoestand. Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven hebben meer vocht nodig. Je verliest vocht via de urine, de ontlasting, zweet en ademhaling.

Terwijl ik dit typ zit ik heerlijk met mijn zusje buiten in de zon te bloggen aan de Maasboulevard. Als het lekker weer is, is het nog belangrijker om genoeg te drinken. Denk eraan om ook te drinken als je geen dorst hebt. Door de hitte zweet je meer dan normaal waardoor je ook meer vocht verliest. Als het warm weer is kun je hierdoor beter minimaal 2 liter per dag drinken.

Ik hoor in mijn praktijk vaak dat koffie vochtafdrijvend is, hier is echter geen wetenschappelijke onderbouwing voor. Als je bij je koffie elke keer een glas water drinkt zit je altijd goed. Alcohol is daarentegen wel vochtafdrijvend.

Water en het lichaam

Water is belangrijk bij heel veel functies in het lichaam. Ik heb hieronder een aantal functies opgesomd:

  • Een goede opname van voedingsstoffen in de darm
  • Transport van voedings- en afvalstoffen
  • Regelen van de lichaamstemperatuur

Vrouwen bestaan voor ongeveer 50% uit water en mannen voor ongeveer 60%. Bij vrouwen is dit percentage iets lager omdat ze in verhouding meer vet hebben dan mannen.

Hoe weet je of je genoeg drinkt?

Dit kun je zien aan je urine. Als je naar de wc gaat en je urine is donker van kleur, dan weet je dat je niet genoeg hebt gedronken. Je kunt ook het een en ander afleiden aan hoevaak je naar de wc gaat, als je niet vaker dan 4x per dag naar de wc gaat is dit ook een teken dat je te weinig drinkt.

Tips om je waterinname te verhogen

Als je niet gewend bent om water te drinken kan dit wel even lastig zijn. Het duurt gewoon even voordat je iets hebt aangeleerd als een gewoonte. Dus probeer dit langzaamaan op te bouwen en als het een keer een dag niet lukt, geen probleem. Gewoon de volgende dag weer opnieuw beginnen. Hieronder heb ik een aantal tips op een rijtje gezet om meer water te drinken. Het verschilt per persoon wat bij je past dus kies vooral die tips uit waar jij je goed bij voelt.

  • Na elke plas een glas. Dit klinkt heel raar maar zo ben ik zelf begonnen. Ik heb zelf ook nogal eens moeite om 2 liter per dag te halen. Dus veel van deze tips gebruik ik zelf ook. Als je eraan denkt om na elke keer dat je naar de wc bent geweest een glas water te drinken dan ga je vanzelf vaker naar de wc en drink je dus automatisch meer. Geen paniek, uiteindelijk went je lichaam wel aan het meer water drinken en hoef je niet meer zo vaak naar de wc.
  • Bidon vullen. Zorg dat je telkens een bidon van bijvoorbeeld een halve liter bij je hebt staan. Zo weet je makkelijk hoeveel je al hebt gedronken en hoeveel je nog moet.
  • Zorg dat je altijd water bij je hebt.
  • Een 2 liter kan vullen en hieruit al je glazen of flesjes vullen. Als de kan leeg is weet je dat je genoeg hebt gedronken.
  • Alarm op de telefoon zetten. Je kunt ook je telefoon instellen dat hij je elk uur even herinnert aan het water drinken.
  • Er zijn verschillende apps voor op je telefoon die bijhouden hoeveel water je drinkt. Mijn favoriet is de app: Hydrocoach, deze heb ik op aanraden van mijn zusje geïnstalleerd en ik vind het een super fijne app.
  • Doe wat in je water zoals komkommer, limoen, citroen, aardbei of munt. Dit geeft net een twist aan je water!
  • Als het water drinken echt niet lukt dan kun je af en toe kiezen voor ‘Slimpie’ of ‘Raak’ in plaats van normale ranja (hier zit namelijk erg veel suiker in!)
  • Wil je liever ook de zoetstoffen vermijden? Ik gebruik zelf een Aloë drank van Herbalife met een mangosmaak, super lekker!

 

Hebben jullie nog andere handige tips?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge