Wat doet een diëtist?

Wat doet een dietist

Ik run nu een dik jaar mijn eigen diëtistenpraktijk. Veel mensen die ik ontvang in mijn praktijk hebben niet echt een beeld van ‘de diëtist’. Ook via mijn blog krijg ik regelmatig de vraag wat ik nu precies doe. Ik dacht dat is een leuk artikel voor mijn blog want ja, wat doet een diëtist nu precies?

Opleiding

Elke diëtist heeft een 4-jarige HBO opleiding afgerond met een medische achtergrond: Voeding & Diëtetiek. De titel diëtist is wettelijk beschermd en mag je alleen dragen als je deze opleiding hebt afgerond. Eerder schreef ik een artikel over het verschil tussen een diëtist, gewichtsconsulent en voedingsdeskundige. Daarnaast kun je je aanmelden voor het Kwaliteitsregister Paramedici (daar ben ik ook bij aangesloten), daarvoor moet je aan bepaalde criteria voldoen, dit is noodzakelijk om de contracten met zorgverzekeraars te kunnen sluiten. Daarnaast moet je je elke vijf jaar her registreren om te laten zien dat je jezelf blijft ontwikkelen en op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen.

Wat doet een diëtist?

Als ik de term diëtist op zoek in het woordenboek staat er:

[pullquote width=”300″ float=”left”]di·ë·tist (dem,vmeervoud: diëtisten)1) iemand die bevoegd is dieetvoorschriften samen te stellen [/pullquote]

De diëtist is per 1 september 2011 direct toegankelijk, dit betekent dat je geen verwijsbrief meer nodig hebt om naar de diëtist te gaan (alleen CZ doet nog moeilijk). Vanaf 1 januari 2014 wordt dieetadvisering weer vergoed vanuit de basisverzekering: 3 uur per kalenderjaar. Als je je eigen risico nog niet verbruikt hebt, gaat dit wel van je eigen risico af. Als je aanvullend verzekerd bent kan het zijn dat je nog extra uren vergoed krijgt.

Wanneer naar de diëtist?

Maar wanneer kun je nu terecht bij de diëtist. Eigenlijk om heel veel redenen. De meeste diëtisten werken echt medisch. Voeding speelt een hele belangrijke rol bij de gezondheid. Hierbij kun je denken aan:

  • Diabetes Mellitus type I en II
  • Overgewicht, zowel bij kinderen als bij volwassenen
  • Ondergewicht
  • Verhoogd cholesterolgehalte
  • Verhoogde bloeddruk
  • Hart en vaatziekten
  • Maag-, lever- en/of darmproblemen
  • Voedselovergevoeligheid of –intolerantie
  • Kanker
  • Nierziekten
  • Eetproblemen
  • Eetstoornissen, zoals anorexia nervosa, boulimia nervosa of binge eating disorder
  • Slecht etende kinderen
  • Jicht
  • Advies voor gezonde voeding
  • Vegetarisch eten
  • Voeding bij zwangerschap en het geven van borstvoeding
  • Voeding bij sport
  • Sondevoeding

Omdat ik mijn praktijk run vanuit een grote sportschool: Bodystyle HealthCentre en ik meer focus op een healthy active lifestyle zie ik vooral veel sporters en heb ik minder te maken met verwijzingen van huisartsen (dit is maar een klein deel van de mensen die ik zie in mijn praktijk). Ik werk dus vooral preventief in plaats van medisch. Qua sporters kun je aan doelen denken zoals: spiermassa opbouwen, vetpercentage verlagen of een gezonde voeding voor optimaal herstel of voor een bepaalde sport. Daarnaast begeleid ik een aantal topsporters. En een deel van de mensen die ik begeleid willen graag wat kilo’s afvallen.

Vanuit Bodystyle HealthCentre hebben we een leuke Challenge gelanceerd van 90 dagen om iemand optimaal te kunnen helpen naar zijn doelen. Deze Challenge is inclusief voedingsadvies maar ook inclusief een sportcoach (en Personal Training).

Wat vind ik belangrijk?

Iedere diëtist heeft een net iets andere visie maar elke diëtist werkt wel volgens de laatste wetenschappelijke inzichten. Daarnaast is het advies altijd persoonlijk en vooral ook praktisch.

Wat ik zelf heel belangrijk vind, is het stukje gedragsverandering. Ik focus me daarom ook erg op het opbouwen van een goede relatie als basis. Het meegeven van een schema (wat me vaak gevraagd wordt) is leuk maar daar ligt uiteindelijk niet de echte verandering want als je dit schema weer weglegt en verder niks aangepast hebt aan je gedrag dan val je weer terug. En juist dat gedrag vind ik zo interessant. Hiervoor is het maken van kleine stapjes super belangrijk en ik doe dit het liefst vanuit de situatie die iemand nu gewend is, zo blijf je het dichtst bij jezelf en van daaruit kunnen we gaan werken. Daardoor is de begeleiding ook zo persoonlijk want iedereen is anders.

Daarnaast hamer ik altijd op de balans. Ben niet te streng voor jezelf, het gaat allemaal om keuzes maken. Uiteraard moeten er wat dingen veranderen anders verandert er niks aan de situatie maar alle ongezonde dingen ineens cold turkey weglaten is ook niet de oplossing. Alles draait om de balans en ik focus op het lange termijn resultaat. Daar horen ook feestjes en verjaardagen bij dus kijken we hoe we keuzes kunnen maken daarin die bij jou passen. Hetzelfde geldt voor de feestdagen die er weer aan zitten te komen.

De diëtist hoeft niet saai en streng te zijn en ze moet al helemaal niet met het vingertje wijzen. In mijn ogen is de diëtist een coach, een buddy en iemand die jou op weg helpt naar een healthy active lifestyle op een leuke en laagdrempelige manier.

 

 

2 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge